IV Narodowy Kongres Żywieniowy

W ostatni weekend stycznia odbyło się jedno z najważniejszych wydarzeń dietetycznych w Polsce – IV Narodowy Kongres Żywieniowy. Wydarzenie zostało zorganizowane przez Instytut Żywności i Żywienia na stadionie PGE Narodowy w Warszawie. Kongres składał się z dwóch dni, pierwszy poświęcony był specjalistom (cztery sesje naukowe oraz debata), drugi wszystkim osobom zainteresowanym promocją zdrowia wśród dzieci i młodzieży. Wspólną częścią dla dwóch dni była oficjalna publikacja oraz omówienie „Nowej Piramidy Zdrowego Żywienia i Stylu Życia Dzieci i Młodzieży”, której dokonał prof. dr hab. Mirosław Jarosz. Nie mogło nas tam zabraknąć! 😃

Hasło tegorocznego kongresu brzmiało „Otyłość, anoreksja, bulimia- dlaczego wciąż przegrywamy?”. Naukowcy, dietetycy, specjaliści żywienia, lekarze, trenerzy i inni eksperci szukali odpowiedzi na to trudne pytanie, a także skutecznych rozwiązań jak opanować plagę nadwagi wśród polskich dzieci oraz jak postępować w przypadku zaburzeń odżywiania wśród dzieci i młodzieży. Liczni prelegenci byli zgodni, nadmierna masa ciała wśród dzieci i młodzieży stanowi problem społeczny i jedyną drogą, która może zagwarantować sukces jest wspólne oraz stałe działanie na wielu płaszczyznach. Statystyki są alarmujące, blisko 25% polskich 3-latków posiada nadmierną masę ciała. Co trzeci 8-latek w Polsce ma nadwagę lub otyłość, co stanowi najgorszy wynik wśród naszego regionu Europy! Problem nieprawidłowej masy ciała dotyka przede wszystkim chłopców, szczególnie w wieku nastoletnim. Ponad połowa polskich dziewcząt o prawidłowej masie ciała stosuje lub zamierza stosować dietę odchudzającą. Ponad 50% dziewcząt w wieku 13 lat pomimo należnej masy ciała uważa się za „grube”. Aż 80% polskich dzieci prowadzi siedzący tryb życia, a 90% odżywia się nieprawidłowo (nadmierna energetyczność diety, nadmiar cukru i tłuszczu, niedobory witaminy C, D, E, wapnia, żelaza, nie spożywanie śniadań). Polskie dzieci znacząco narażone są na rozwój chorób cywilizacyjnych takich jak nadciśnienie, cukrzyca typu 2, zawał, udar czy nowotwory. To ostatni moment, aby zapobiec poważnym konsekwencjom zdrowotnym, ale także ekonomicznym i społecznym.
„Nowa Piramida Zdrowego Żywienia i Stylu Życia Dzieci i Młodzieży” podąża za zmianami w naszym społeczeństwie. Już w samej nazwie zostało podkreślone, że zdrowie to nie tylko sposób żywienia i aktywność fizyczna, ale cały styl życia, o który powinniśmy dbać od najmłodszych lat. Aktualne zalecenia opracowane w formie graficznej oraz uzupełnienie tekstowe w postaci 10 zasad odnoszą się do dzieci i młodzieży w wieku 4-18 lat. Nowością w piramidzie jest uwzględnienie snu (eksperci zwracają uwagę na długość i jakość snu adekwatną do potrzeb młodego organizmu), ograniczenie czasu spędzonego z urządzeniami elektronicznymi do 2 godz. w ciągu doby, regularne kontrole wzrostu i masy ciała, a także dbanie o higienę zębów i jamy ustnej. Główne pole piramidy pozostaje niezmienione, u podstawy wciąż widnieje zróżnicowana aktywność fizyczna, następnie warzywa i owoce, wyżej produkty zbożowe (głównie z pełnego przemiału), produkty mleczne, produkty białkowe (chude mięso, jaja, ryby, nasiona roślin strączkowych), u szczytu piramidy znajdują się tłuszcze i orzechy. Wciąż dbamy o ograniczone spożywanie soli oraz słodyczy przez dzieci, a także nie zapominamy, że podstawowym napojem powinna być woda.
Wśród prelegentów III sesji naukowej pt. „Nadwaga i otyłość okiem praktyka” wystąpiła mgr Klaudia Wiśniewska – koordynator Centrum Dietetycznego Online działającego przy Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej oraz dietetyk kliniczny poradni dietetycznej Instytut Zdrowego Żywienia i Dietetyki Klinicznej ‘Sanvita’. Klaudia Wiśniewska wraz z mgr inż. Magdaleną Siuba-Strzelińską przestawiły jakie diety były najmodniejsze w 2018r. W Polsce królowały: dieta ketogenna, dieta wysokobiałkowa oraz post dr Dąbrowskiej. Niestety najpopularniejsze wśród Polaków diety pokrywają się z najgorszymi dietami według światowych specjalistów żywienia. Do najlepszych sposobów odżywiania zaliczono dietę śródziemnomorską, dietę DASH oraz fleksitarianizm (tzw. elastyczny wegetarianizm). Wspólnymi elementami powyższych diet jest ograniczenie mięsa na rzecz produktów roślinnych, spożywanie nasion roślin strączkowych, produktów pełnoziarnistych, chudych produktów mlecznych, tłuszczów roślinnych oraz żywności niskoprzetworzonej. Czy tak wkrótce będzie wyglądać dieta Polaków?🤔

Z przyjemnością uczestniczyliśmy w IV Narodowym Kongresie Żywieniowym, ogromne podziękowania dla Instytut Żywności i Żywienia za organizacje tak ważnego wydarzenia i umożliwienie spotkań, rozmów oraz wymiany doświadczeń najlepszych specjalistów swoich dziedzin👏👏👏👏👏

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    Koszyk