Odżywianie dla zdrowia

Konferencja medyczna dla Pacjentów: „Płodność. Strefa Specjalistycznej Wiedzy”

„Płodność. Strefa Specjalistycznej Wiedzy” to konferencja organizowana przez Fundację poMOC dla Płodności szeroko poruszająca temat niepłodności, a także chorób takich jak endometrioza, Hashimoto, PCOS, insulinooporność. Na to niepowtarzalne wydarzenie zapraszamy 5 listopada 2022 r. do Centrum Konferencyjno-Targowego EXPO XXI, przy ul. Prądzyńskiego 12/14 w Warszawie. Konferencja dla Pacjentów ma formę stacjonarną. W dwóch salach równolegle odbędzie się łącznie 18 prelekcji. [...]  Więcej

Sylwia Leszczyńska prelegentką I Ogólnopolskiej Konferencji o płodności dla Pacjentów

Dietetyk Sylwia Leszczyńska, autorka książki Dieta dla Płodności, w gronie specjalistów na I Ogólnopolskiej Medycznej Konferencji o płodności dla Pacjentów. Konferencja już w listopadzie!

Sprawdź program i już teraz kup bilet w przedsprzedaży:

https://konferencja.plodnosc.pl/dla-pacjenta

Dodatkowo, jeśli masz ochotę trochę wcześniej zapoznać się z tematem, zapraszamy do udziału w naszych wrześniowych szkoleniach na temat płodności:

W trakcie spotkania dowiesz się między innymi o czynnikach zwiększających i obniżających płodność, jak zwiększyć szansę na zdrowe dziecko, jak zadbać o prawidłową masę ciała sprzyjającą płodności i zdrowiu dziecka, czy o tym jak wzbogacić dietę w żywność funkcjonalną pełną bioaktywnych związków sprzyjających płodności. [...]  Więcej

Instytut SANVITA partnerem wyjątkowego wydarzenia

Serdecznie zapraszamy do udziału w V, jubileuszowej edycji Międzynarodowej Konferencji Naukowej Żywienie bez Granic 

Do kogo kierowane jest wydarzenie???

Zapraszamy studentów, doktorantów i absolwentów kierunków medycznych i pokrewnych, pracowników ochrony zdrowia, naukowych świrów oraz wszystkich zainteresowanych dietetyką i żywieniem klinicznym.

Bilety do zakupienia na stronie zywieniebezgranic.pl/sklep w trzech wariantach:

  • standard,
  • premium,
  • VIP

Nie zwlekajcie, dołączcie do Żywienia bez Granic już dziś!  [...]  Więcej

Nadciśnienie Tętnicze

Nadciśnienie tętnicze w obecnych czasach przyjęło rozmiary epidemii zwłaszcza w krajach wysoko rozwiniętych. Z danych Narodowego Funduszu Zdrowia wynika, że niemal 10 milionów dorosłych Polaków ma nadciśnienie tętnicze – czyli co czwarty Polak cierpi na to schorzenie.

Czym jest nadciśnienie tętnicze?

Jest to choroba układu krążenia, która charakteryzuje się stale podwyższonymi wartościami ciśnienia krwi. Głównymi czynnikami wpływającymi na rozwój nadciśnienia są:

  • otyłość,
  • wysokie spożycie sodu (= soli),
  • stres,
  • czynniki genetyczne.

Nieleczone nadciśnienie tętnicze może prowadzić do naprawdę groźnych powikłań. Poprzez uszkadzanie naczyń krwionośnych może spowodować miażdżycę tętnic, a to z kolei może prowadzić do zawału serca czy udaru mózgu. Skutki choroby mogą obejmować również niewydolność nerek, niewydolność krążenia i demencję. [...]  Więcej

Improwizowane gotowanie – Sylwia Leszczyńska w PNS

Dbanie o siebie i swoje ciało jest przyjemne. A dobre jedzenie jest dbaniem o potrzeby swojego ciała i daje dużo radości, zwłaszcza wtedy, jeśli ciało odpowiada nam zdrowiem i energią.  

Dbaj o wewnętrzną harmonię – swoją i Bliskich. Zaobserwowano, że nasz sposób jedzenia pozytywnie wpływa na sposób jedzenia naszych Przyjaciół. Odżywiaj więc swoje ciało korzystnymi składnikami, wybierz wartościowy styl jedzenia, w ten sposób dbasz o siebie i swoich Bliskich. [...]  Więcej

W audycji “Pierwsze Słyszę” wystąpiła specjalistka Joanna Jurek

 

Joanna Jurek- absolwentka nauk biomedycznych ze specjalizacją w immunologii i żywieniu człowieka, ukończyła studia biomedyczne na Ulster University w Wielkiej Brytanii, w dn. 02.03.2022r. była gościem w audycji “pierwsze słyszę”.

Joanna odpowiedziałą między innymi na pytanie: Czy ograniczenie liczby spożywanych kalorii może wydłużyć życie i polepszyć odporność?

Zapraszamy do odsłuchania audycji, klikając w link.

Zachęcamy również do zakupu szkoleń, które prowadziła Joanna:
Dieta przeciwzapalna
– Zalecenia dietetyczne w leczeniu syndromu post-covidowego

 

Co jeść, żeby dobrze przygotować organizm do ciąży – praktyczne wskazówki

Jeśli planujesz ciążę, niezmiernie ważne jest, aby przynajmniej od trzech do sześciu miesięcy, a nawet rok przed planowanym poczęciem skontrolować stan zdrowia, wprowadzić zmiany w stylu życia i rozpocząć prawidłową dietę. Nie czekaj do momentu aż test ciążowy pokaże wynik dodatni.

Nadmiary i niedobory składników odżywczych już na tym etapie mogą w trwały sposób zmienić (przeprogramować) metabolizm oraz przebieg procesów fizjologicznych i prowadzić do rozwoju powikłań metabolicznych oraz sercowo-naczyniowych u twojego potomka w dorosłości. Dobre odżywianie przed ciążą jest kluczowe dla zdrowia przyszłego dziecka. Pamiętaj, że twój organizm czeka wysiłek związany z intensywnym wzrostem płodu, porodem, karmieniem, dlatego zadbaj o jego wzmocnienie już teraz. W twojej diecie nie powinno zabraknąć kolorowych warzyw i owoców, produktów z pełnego ziarna, produktów mlecznych, ryb i źródeł białka roślinnego. Co jest kluczowe, aby właściwie się przygotować do tego szczególnego czasu, jakim będzie ciąża? [...]  Więcej

Dieta roślinna – dietetyk odpowiada czy warto stosować dietę roślinną i co warto o niej wiedzieć?

Dieta roślinna – dietetyk odpowiada czy warto stosować dietę roślinną i co warto o niej wiedzieć?

Coraz więcej osób ogranicza mięso w swojej diecie, a diety roślinne w ostatnim czasie znacząco zyskują na popularności. Trend ten nie jest bezzasadny, bowiem ciągle przybywa dowodów naukowych świadczących o tym, że ograniczenie konsumpcji mięsa sprzyja zachowaniu dobrego stanu zdrowia oraz wiąże się ze zmniejszeniem ryzyka zachorowania na większość chorób cywilizacyjnych. Dobrze skomponowana i odpowiednio zbilansowana dieta roślinna może również sprzyjać również redukcji masy ciała.

Dotychczas przeprowadzone badania wskazują, że stosowanie diet roślinnych, a w szczególności diet wegetariańskich wiąże się ze zmniejszonym ryzykiem chorób przewlekłych, takich jak choroby serca, cukrzyca typu 2 i otyłość, a także ze zwiększoną oczekiwaną długością życia. W związku z tym roślinny model żywienia jest coraz częściej zalecany przez wielu ekspertów, w tym dietetyków jako dobra strategia poprawy stanu zdrowia populacji, chociaż mechanizm, dzięki któremu diety wegetariańskie poprawiają wyniki zdrowotne, nie jest do końca poznany. Zwolennicy diet wegetariańskich często twierdzą, że diety wegetariańskie są zdrowsze, ale jakość diet wegetariańskich nie zawsze była systematycznie oceniana.

Korzystne składniki diet roślinnych

To co wyróżnia diety roślinne i uważane jest za szczególnie istotne pod kątem poprawy wyników zdrowotnych to zmniejszenie konsumpcji mięsa. W zależności od rodzaju diety roślinnej może być to albo całkowita eliminacja mięsa i produktów pochodzenia zwierzęcego, jak to jest w przypadku weganizmu lub jego stopniowe ograniczenie obserwowane w przypadku diety semiwegetariańskiej czy fleksitariańskiej. Rekomendacje ekspertów z Międzynarodowej Agencji Badań nad Rakiem (IARC, International Agency for Research on Cancer) wskazują, że regularne spożywanie czerwonego i przetworzonego mięsa jest związane z większą częstością zachorowania na niektóre nowotwory złośliwe, w szczególności na raka jelita grubego, trzustki i gruczołu krokowego. W mięsie, szczególnie przetworzonym znajdziemy niekorzystne dla zdrowia nasycone kwasy tłuszczowe, cholesterol, duże ilości sodu.

Diety roślinne charakteryzuje również zazwyczaj większe spożycie produktów prozdrowotnych, czyli nasion roślin strączkowych, surowych warzyw i owoców, produktów z pełnego ziarna. Mamy również większy udział tłuszczu roślinnego pochodzącego z orzechów, nasion, pestek, awokado czy olejów roślinnych. To wszystko sprawia, że diety roślinne charakteryzuje większy udział korzystnych składników o charakterze prozdrowotnym, do których zaliczyć możemy przede wszystkim błonnik pokarmowy, polifenole, witaminy i składniki mineralne, jedno i wielonienasycone kwasy tłuszczowe, oraz białko roślinne.

Potencjalne zagrożenia związane ze stosowaniem diet roślinnych

Im bardziej restrykcyjną stosujemy dietę, z tym większym ryzykiem potencjalnych niedoborów będzie związana. W przypadku diet roślinnych jest podobnie – łatwo jest nam odpowiednio skomponować dietę laktoowowegetariańską, zdecydowanie trudniej jest nam zbilansować i zadbać o wysoką jakość diety wegańskiej, która wiąże się z większą ilością eliminacji. Natomiast nie jest to niemożliwe. 

Diety roślinne, a w szczególności dieta wegańska mogą nieść ze sobą ryzyko niedoborów pokarmowych, które najczęściej dotyczą żelaza, wapnia, witaminy B12, jodu, cynku, a w skrajnych przypadkach nawet białka. Jeśli dieta nie będzie właściwie zbilansowana to zamiast nam pomagać w kontroli masy ciała i redukcji ryzyka poszczególnych chorób paradoksalnie może nam zaszkodzić. Dlatego bardzo ważne jest, aby dietetyk kliniczny wspomógł proces przejścia na dietę roślinną i wsparł w trakcie jej stosowania.

Coraz częściej pojawiają się również prace naukowe dotyczące większego ryzyka rozwoju zaburzeń odżywiania w grupie pacjentów na dietach roślinnych. Sytuację taką obserwuje się w szczególności w przypadku ortoreksji. Dlatego czasem pomocna jest wizyta psychologiczna w gabinecie lub sesja psychodietetyczna online, jeśli nie mamy możliwości pojawić się w poradni dietetycznej .

Diety roślinne – wsparcie dietetyka

Doświadczony dietetyk będzie potrafił zrealizować zapotrzebowanie na wszystkie niezbędne składniki odżywcze w przypadku diet wegetariańskich (latoowowegetariańska, owowegetariańska, laktowegetariańska) lub przy minimalnym korzystaniu z suplementacji (populacyjnie witamina D oraz witamina B12 w przypadku stosowania diety wegańskiej). Pomoże również w edukacji młodszych pacjentówdzieci i młodzieży eliminujących mięso i jego przetwory ze swojej diety. Współpraca z dietetykiem pozwoli nie tylko zminimalizować ryzyko potencjalnych niedoborów, ale również sprawi, że nasza dieta może być też naprawdę smaczna, prosta i szybka w przygotowaniuWizyta dietetyczna może odbyć się w gabinecie, gdzie dietetyk wykona dodatkowo badanie składu ciała, może też odbyć się w formie telekonsultacji, jeśli będzie to wygodniejsze można umówić się na e-wizyty dietetyczne, dietetyk przeprowadzi wstępną analizę dotychczasowej diety, wskaże zmiany, opracuje i przekaże indywidulanie zbilansowaną dietę online.

Jak zmienić swoją dietę na bardziej roślinną? Praktyczne wskazówki!

Nie popadajmy jednak w skrajności. Wiemy, że aby osiągnąć korzyści zdrowotne możemy mięso i produkty pochodzenia zwierzęcego ograniczać rozsądnie i stopniowo, w tym również może pomóc dietetyk. Zdajemy sobie również doskonale sprawę, że stosowanie diet roślinnych w praktyce może być dla wielu osób dużym wyrzeczeniem, a kompozycja odpowiednich posiłków zbyt trudna, dlatego wszystkim naszym pacjentom zawsze proponujemy praktyczne rozwiązania, które pozwolą zmienić kompozycję diety na bardziej prozdrowotną. O pewne elementy można zacząć dbać już dziś.

7 praktycznych wskazówek na zwiększenie ilości warzyw w diecie:

  • Dbaj, aby połowę praktycznie każdego Twojego talerza stanowiły warzywa.
  • Pilnuj, aby ilość spożytych warzyw wynosiła nie mniej niż 400g dziennie.
  • Każdego dnia spożywaj sałatki lub zupy warzywne
  • Spróbuj wytrawnych owsianek!
  • Do obiadu zawsze podawaj surówki.
  • Koktajle owocowe wzbogacaj szpinakiem, natką pietruszki lub jarmużem.
  • Każdego dnia znajdź czas zdrowe przekąski – pokrojone w słupki lub krążki warzywa możesz przygotować na podwieczorek
  •  [...]  Więcej

    Fleksitarianizm – elastyczna dieta

    Coraz  więcej pacjentów trafiających do gabinetu dietetyka jest zainteresowana sposobem odżywiania opartym na produktach roślinnych. Zaliczamy do nich przede wszystkim dietę wegetariańską. Odmian diety roślinnej jest jednak znacznie więcej. Do popularnej w ostatnim czasie zalicza się fleksitarianizm, zwany także semiwegetarianizmem lub pół-wegetarianizmem.

    Anemia, niedokrwistość u dzieci. Profilaktyka i dieta.

    Anemia, niedokrwistość u dzieci. Profilaktyka i dieta.

     

    Niedokrwistość to problem, który dotyka nie tylko osoby dorosłe, ale także dzieci na różnym etapie rozwoju.

    Główne przyczyny niedokrwistości 

    Anemia jest  zaburzeniem w syntezie hemoglobiny spowodowanym niedoborem pewnych składników odżywczych (żelazo, kwas foliowy, witamina B12), nadmierną utratą krwi lub nadmiernym rozpadem erytrocytów. Najczęstszą przyczyną niedokrwistości u dzieci jest anemia z niedoboru żelaza. Do grupy najbardziej narażonej na niedobór tego pierwiastka zaliczamy dzieci w pierwszym roku życia oraz w okresie pokwitania. Anemia znacznie częściej dotyka również wcześniaków oraz dzieci z ciąż wielopłodowych. Do jej rozwoju może przyczynić się także nieprawidłowa dieta kobiety ciężarnej oraz straty krwi podczas ciąży i porodu.

    Objawy anemii 

    Symptomów niedokrwistości jest wiele i zależne są od jej przyczyny i stopnia zaawansowania. Do głównych objawów, występujących u większości pacjentów, zalicza się ogólne osłabienie, senność oraz zmniejszoną tolerancję wysiłku. Dochodzi do zaburzeń pracy serca oraz tachykardii. Upośledzeniu ulegają zdolności ruchowe i umysłowe dziecka.  Często występują także objawy zewnętrzne takie jak: bladość skóry, wypadające włosy oraz zniekształcone, osłabione paznokcie. Osłabieniu ulegają mechanizmy obronne organizmu, co prowadzi do częstych infekcji oraz stanów zapalnych. Dzieci z anemią mogą nie wykazywać zainteresowania jedzeniem, przez co ich masa ciała ulega zmniejszeniu. Wzmożony rozpad erytrocytów charakteryzuje zaś wystąpienie żółtaczki. Nie należy bagatelizować żadnego z powyższych objawów. Szybka diagnostyka i rozpoczęcie leczenia warunkują powrót do prawidłowego stanu zdrowia dziecka.

    Diagnostyka anemii

    Pierwszym etapem diagnostyki jest przeprowadzenie obszernej rozmowy ze specjalistą i omówienie zauważonych u dziecka, niepokojących symptomów. Następnie niezbędne jest wykonanie morfologii krwi obwodowej z rozmazem oraz zbadaniem dodatkowych parametrów takich jak: liczba płytek krwi i retikulocytów, stężenie żelaza i zdolność jego całkowitego wiązania, stężenie ferrytyny oraz poziom bilirubiny. W celu pogłębienia diagnostyki wykonuje się także oznaczenie aktywności enzymów krwinki czerwonej, stężenia witaminy B12 i kwasu foliowego w surowicy krwi. W pewnych przypadkach niezbędne jest także wykonanie badania szpiku – mielogramu.

    Profilaktyka. Dieta w anemii

    Kluczem do właściwej profilaktyki niedokrwistości jest zbilansowana dieta i pokrycie wraz z dietą zapotrzebowania na kluczowe składniki odżywcze. Zapotrzebowanie to zmienia się wraz z wkraczaniem dziecka w kolejny etap rozwoju. W okresie prenatalnym oraz karmienia piersią kluczową rolę będzie odgrywała tu prawidłowa dieta mamy. Pamiętajmy, że podczas ciąży wzrasta zapotrzebowanie na składniki takie jak żelazo i kwas foliowy. W przypadku kwasu foliowego zalecana jest suplementacja od 6 tygodni przed zajściem w ciążę do 2 trymestru w dawce 0,4 mg/dobę. Dawka może być wyższa w określonych przypadkach, dlatego optymalnie skonsultować się z lekarzem prowadzącym. Kobiety u których stwierdzono już anemię, bądź znajdujące się w grupie ryzyka powinny także stosować suplementy żelaza. Profilaktyczna suplementacja u dzieci dotyczy wyłącznie tych będących w grupie ryzyka lub u których pokrycie zapotrzebowania w diecie na składniki takie jak żelazo, kwas foliowy, witamina B12, B6 jest niemożliwe. W prawidłowym zbilansowaniu diety niezbędna może okazać się pomoc dietetyka. Dietetyk kliniczny podczas konsultacji w gabinecie lub konsultacji online przekaże rzetelną wiedzę jak zoptymalizować dietę oraz przygotuje zbilansowany jadłospis

    Więcej informacji na ten temat przeczytacie w artykule naszego specjalisty, dietetyk Zuzanny Szypowskiej w  sierpniowym numerze magazynu „Dobra Mama”.

    Zachęcamy do zapisów na konsultacje dietetyczne oraz telekonsultacje do dietetyk Zuzanny Szypowskiej.

    Stałe godziny przyjęć:

    Wtorek: 15:00-17:00
    Środa: 9.00-15.00
    Piątek: 15.00-17:00,  17:00-20:00- Kobiety w ciąży

     

     

      Telekonsultacja dietetyczna

    umow wizyte

    Sprawdź także:

    Literatura:

  • Zhu A., Kaneshiro M., Kaunitz J.D.; Evaluation and treatment of Iron Deficiency Anemia: A Gastroenterological Perspective. Digestive Diseases of Sciences, 2010; 55(3): 548-559.
  • Turkowski P., Uhrynowska M., Brojer E.; Talsemie- patofizjologia, podstawy molekularne I dziagnostyka. Hematologia 2013; 4(3): 239–256
  • Chełstowska M., Warzocha K.; Objawy kliniczne i zmiany laboratoryjne w diagnostyce różnicowej niedokrwistości. Onkologia w praktyce klinicznej, 2006, 2(3): 105-116
  • Wang M.; Iron Deficiency and Other Types of Anemia in Infants and Children. American Family Physician: 2016; 96 (4): 270-278
  • Baker R.D., Greer F.R, Committee on Nutrition American Academy of Pediatrics: Diagnosis and Prevention of Iron Deficiency and Iron-Deficiency Anemia in Infants and Young Children (0-3 Years Age). Pediatrics, 2010; 126(5): 1040-1050
  • Domellöf M., Braegger C., Campoy C.T., Fewtrell M., Hojsak I., Mihatsch W., Molgaard C., Shamir R., Turck D., van Goudoever J.; ESPGHAN Committee on Nutrition. Iron requirements of infants and toddlers. J Pediatr Gastroenterol Nutr 2014; 58(1): 119‑29.
  • Sobocińska-Mirska A.; Niedokrwistości niedoborowe w pierwszym kwartale życia. Borgis – Nowa Pediatria, 2007, 3: 71-77.
  • Weker H., Barańska M.; Żywienie niemowląt i małych dzieci- zasady postępowania w żywieniu zbiorowym. Instytut Matki i Dziecka, 2014, 10-59
  •  [...]  Więcej

    DIETA OPTYMALNA W INSULINOOPORNOŚCI

    Insulinooporność stanowi coraz częściej pojawiający się problem zdrowotny zarówno wśród osób z
    otyłością, ale także wśród osób z nadwagą i prawidłową masą ciała. Nieodłącznym elementem
    leczenia insulinooporności jest zmiana stylu życia – zwiększenie aktywności fizycznej oraz
    stosowanie odpowiedniej diety, w czym może pomóc dietetyk kliniczny. Jak powinna wyglądać
    taka dieta oraz czy istnieje jedna dieta optymalna dieta w leczeniu insulinooporności? Odpowiedzi
    na te pytania postaramy się dostarczyć w tym artykule, którego autorką jest nasza specjalistka.

    Insulinooporność (ang. insulin resistance, IR) to zaburzenie homeostazy glukozy, czyli stan polegający
    na zmniejszeniu wrażliwości tkanek docelowych na insulinę pomimo jej prawidłowego lub
    podwyższonego stężenia w surowicy krwi. Wrażliwość tkanek na insulinę zależna jest przede
    wszystkim od czynników genetycznych, ale także od aktywności fizycznej i stopnia i rodzaju otyłości.

      Koszyk