Blog

Przyczyny otyłości


Przyczyny tycia znajdujemy nie tylko w powszechnej dostępności pożywienia czy niższej aktywności fizycznej w ostatnich dziesięcioleciach, która jest konsekwencją postępu technicznego. Żywność, którą możemy znaleźć na sklepowych półkach, to w znacznej mierze przetworzone produkty wysokoenergetyczne. Niekoniecznie są zdrowe i często zawierają nadmierną ilość kalorii. Nie bez znaczenia dla naszych wyborów jest reklama. Około 90 proc. reklam kierowanych do dzieci dotyczy produktów o zwiększonej zawar- tości tłuszczu i cukru. Warto mieć świadomość, że to my dokonujemy wyboru i z dużą rezerwą podchodzić do reklamowanych produktów. Zwykle mamy też alternatywę – np. możemy wybrać zdrowe pełnoziarniste pieczywo razowe lub słodkie bułeczki. Niestety częściej wybierane jest słodkie pieczywo i produkty zbożowe z mąki oczyszczonej, które zjadane zwykle w pośpiechu nie pomagają utrzymać właściwej masy ciała. Zapominanie o śniadaniu, omijanie posiłków lub podjadanie między posiłkami, jedzenie w późnych godzinach wieczornych, kiedy metabolizm jest znacznie niższy – to także powszechne błędy żywieniowe sprzyjające otyłości. Należy wspomnieć również o predyspozycjach genetycznych, którymi niektórzy z nas są obarczeni. Jednak częściej dziedziczone są nie niewłaściwe geny, ale niewłaściwe nawyki żywieniowe. Czynniki psychologiczne również nie pozostają bez znaczenia. Przyczyną nadmiernego jedzenia mogą być nasilający się stres, kumulacja problemów, czy samotność. W pewnych sytuacjach nadmierna masa ciała może być wykorzystywana jako wymówka. Paradoksalnie, otyłość dla niektórych może być sposobem na życie. Widać więc, że stawienie czoła narastającemu problemowi nadwagi i otyłości w społeczeństwie wymaga działań o bardzo kompleksowym charakterze.

Sylwia Leszczyńska, dietetyk
Instytut Zdrowego Żywienia i Dietetyki Klinicznej SANVITA
Publikacja: „Zdrowie&Smak” 2010

 

    Koszyk