Blog

Apetyt na seks

To co jesz może mieć korzystny wpływ na twoją aktywność seksualną. Ale uważaj, ponieważ z drugiej strony objadanie się, nadwaga i otyłość mają wpływ na jej osłabienie.

Otyłość a seksualność
Otyłość może prowadzić do problemów i zaburzeń seksualnych, wtedy gdy towarzyszą jej zaburzenia hormonalne, nadciśnienie tętnicze, cukrzyca, zaburzenia krążenia. Otyłość może wiązać się również z osłabieniem wrażliwości dotykowej! Nadmierna masa ciała prowadząca do braku akceptacji siebie może powodować, że unikasz kontaktów seksualnych.

Otyłość u kobiet często związana jest z hiperandrogenizmem, czyli nadmiernym wydzielaniem androgenów (tzw. hormonów męskich). Leczenie hiperandrogenizmu obniżeniem masy ciała poprawia jakość życia seksualnego. Zwiększa się również samoakceptacja.
Duńskie badania wykazały, że u otyłych mężczyzn (20-45 lat) 3-krotnie wzrasta ryzyko zaburzeń erekcji. Im grubszy mężczyzna tym ma niższe stężenie testosteronu, im mniej tego hormonu tym więcej tkanki tłuszczowej, zwł. w okolicach brzucha, z czego wynikają zaburzenia seksualne. Otyłość często prowadzi do zaburzeń krążenia, oznacza większe ryzyko miażdżycy. Jest to istotne szczególnie u mężczyzn, ponieważ zmiany w naczyniach są podłożem zaburzeń erekcji – zwężenie naczyń członka oznacza zmniejszenie dopływu krwi do ciał jamistych, co jest konieczne do wystąpienia wzwodu.

Seks pozwala utrzymać dobrą kondycję fizyczna, a także pomaga w pozbyciu się nadmiernych kilogramów. W czasie jednej sesji erotycznej możesz zgubić 400-500 kcal.

Poprawa sprawności seksualnej występuje już po zrzuceniu 10 proc. wyjściowej masy ciała.
Leczenie nadwagi i otyłości = korzystny wpływ na lepsze zdrowie seksualne, oznacza poprawę dysfunkcji seksualnych. Korzystnie na obniżenie dysfunkcji seksualnych wpłynie nie tylko obniżenie masy ciała, ale również zmiana stylu życia, zwiększenie aktywności fizycznej, zdrowa i zbilansowana dieta. Warto w tym celu zgłosić się do dietetyka.

Seks-składniki
Niektóre składniki z diety mogą poprawić twoje życie intymne. Należy tu wymienić białko, minerały takie jak cynk, selen oraz witaminy: C, E, kwas foliowy, wit. z grupy B, a także kwasy tłuszczowe omega -3.

Białko, aminokwas arginina – jest niezbędny do produkcji tlenku azotu, koniecznego do uzyskania erekcji, brak badań dot. wpływu na funkcje seksualne kobiet. Źródło: granola, płatki owsiane, orzechy ziemne i włoskie, prod. mleczne, warzywa zielone i korzeniowe, czosnek, soja, żeń-szeń

Cynk – potrzebny do produkcji spermy. Źródło: chude mięso i mleko, żółtko jaja, pieczywo pełnoziarniste, kasze gruboziarniste, płatki i musli naturalne (będą ponadto źródłem stałej energii, która przyda ci się w łóżku), orzechy, ryby morskie, ostrygi

Selen – konieczny do syntezy hormonów płciowych, wpływa na ilość i ruchliwość plemników. Źródło:ryby i owoce morza, ostrygi, mięso, kukurydza, pełnoziarniste pieczywo, kasze, ryż brązowy, orzechy brazylijskie, fasola, soja, soczewica

Wit. C – przeciwutleniacz, uszczelnia naczynia krwionośne, chroni przed wystąpieniem miażdżycy, zwężeniem naczyń i przed zaburzeniami erekcji. Źródło: dzika róża, porzeczki (najwięcej czarne), owoce cytrusowe, agrest, maliny, większość czerwonych i zielonych warzyw i owoców, papryka pokrywa dzienne zapotrzebowanie na tą witaminę

Wit. E – chroni naczynia krwionośne przed szkodliwym działaniem wolnych rodników oraz przed wystąpieniem miażdżycy. Źródło: kiełki zbóż, soja, awokado, jajka, kasza gryczana i jęczmienna, orzechy, szparagi, kapusta włoska i czerwona, jarmuż, brukselka, groszek zielony, płatki owsiane

Kwas foliowy – działa ochronnie na naczynia krwionośne wpływając na prawidłowe krążenie. Źródło: wątroba wołowa, nać buraków, szpinak, kawon, kapusta, dynia, groszek zielony, marchew, orzechy, kasza jęczmienna

Kwasy tłuszczowe omega-3 – profilaktyka miażdżycy, wpływają na obniżenie ciśnienia i cholesterolu, niezbędne dla właściwego funkcjonowania układu nerwowego, wykazują działanie przeciwdepresyjne. Źródło: olej lniany, tłuste ryby: łosoś, makrela , halibut, tuńczyk (porcja 100 g pokrywa 80% dziennego zapotrzebowania), siemię lniane, orzechy

Izoflawony – wiążą się z receptorami dla estrogenów, wpływając w ten sposób na prawidłowe nawilżenie pochwy. Źródło: soja, tofu

Jakich produktów unikać?
Po pierwsze musisz pamiętać, że niekorzystnie na funkcje seksualne wpływa nadmiar kalorii oraz dieta obfita w tłuszcze zwierzęce, a także w produkty prowadzące do szybkiego wzrostu stężenia glukozy we krwi. Dlatego unikaj jedzenia typu fast-food, tłustych potraw i mięs, śmietany, pełnotłustych produktów mlecznych, pełnotłustych serów słodyczy i słodzonych napojów, słodkich wypieków (zawierają szkodliwe kwasy tłuszczowe trans podnoszące poziom tzw. „złego cholesterolu”, a obniżające poziom HDL-chol. zw. „dobrym cholesterolem” chroniącym naczynia krwionośne).

Chcesz zapewnić prawidłowa erekcję – wszystko co dobre dla serca jest dobre dla penisa . Zbyt dużo nasyconych kwasów tłuszczowych zatyka naczynia krwionośne utrudniając właściwy przepływ krwi do ciał jamistych znajdujących się w prąciu, co jest warunkiem wzwodu i wpływa na przyjemność jaką czerpiesz z seksu.

Udane życie seksualne sprzyja zdrowiu oraz świadczy o tym że jesteśmy zdrowi, sprawia, że czujemy się dobrze w relacji partnerskiej i społecznej. Dlatego zadbaj o swoją dietę, aby móc cieszyć się seksem.

Sylwia Leszczyńska, dietetyk kliniczny, psychodietetyk
Instytut Zdrowego Żyweinia i Dietetyki Klinicznej SANVITA
Publikacja: WEDDING, 2013

    Koszyk