Blog

Pomidory dla zdrowia

Pomidor jest jednym z najczęściej spożywanych przez nas warzyw. Ceniony za swoją uniwersalność, idealnie komponuje się w daniach mięsnych, wegetariańskich oraz wegańskich w postaci sosów. Sprawdzi się również jako dodatek do kanapek czy sałatek.

Substancje odżywcze zawarte w pomidorze

Z żywieniowego punktu widzenia, pomidory są bogate w wiele witamin i minerałów oraz substancji biologicznie czynnych, które pozytywnie wpływają na zdrowie człowieka. W 100g tej rośliny znajduje się ok. 20 kcal, 1 g białka, 4 g węglowodanów, 0 g tłuszczów oraz 1,2 g błonnika.

Co jeszcze znajdziemy w tym warzywie?

W warzywie tym znajdziemy:

– potas- odpowiada za regulację gospodarki wodnej organizmu oraz obniżenie ciśnienia krwi

– witamina A- spożycie jednego pomidora (180 g) dostarcza 25% RDA na wit. A dla dorosłej kobiety i prawie 20% dla dorosłego mężczyzny. Witamina ta wzmacnia układ immunologiczny oraz wpływa na procesy widzenia

– likopen- jasnoczerowny karoten, który zapobiega takim chorobom jak: zespół metaboliczny, usuwa wolne rodniki z organizmu

– witamina C- posiada zdolności antyoksydacyjne, zapobiega występowaniu szkorbutu, bierze udział w syntezie kolagenu. 

Pomidor, czy papryka?

Poniżej znajduje się tabela, przedstawiająca zawartość wybranych substancji odżywczych, w przeliczeniu na 100g pomidora oraz papryki czerwonej.

 Pomidor (100 g)Papryka czerwona (100 g)
Wartość energetyczna20 kcal32 kcal
Białko1 g1 g
Tłuszcze0 g0,5 g
Węglowodany4 g6,6 g
Błonnik pokarmowy1,2 g2 g
Wit. C23 mg144 mg
Wit. A107 ug528 ug
Beta-karoten640 ug3165 ug
Wapń9 mg13 mg
Żelazo0,5 mg0,6 mg
Magnez8 mg11 mg
Potas280 mg255 mg

Zauważyć można, że pomidor cechuje się mniejszą gęstością odżywczą niż papryka, która w znacznym stopniu wygrywa zawartością wit. C, wit. A oraz beta-karotenu. Pomidor ma jednak niższą kaloryczność, wyższą zawartość potasu i likopenu. Jak pokazują badania picie 200 ml soku pomidorowego dziennie przez 8 tygodni 2 razy w ciągu dnia, w przypadku kobiet w średnim wieku, może doprowadzić do zmniejszenia objawów związanych z menopauzą: uderzenia gorąca, rozdrażnienie. Co więcej, wpływa on na obniżenie poziomu trójglicerydów oraz ciśnienia tętniczego krwi.

Podsumowanie

Warto zatem włączyć pomidora do swojego codziennego jadłospisu. Dzięki dużej zawartości antyoksydantów o działaniu przeciwzapalnym, mogą pomóc w walce z takimi chorobami jak np.: choroby układu sercowo-naczyniowego. Co więcej, ich duże walory smakowe sprawiają, że sprawdzą się one w każdym daniu- w postaci sosu, soku lub zupy.

Autor: Marta Woźniak

Dietetyk Instytutu Sanvita

Godziny przyjęć:

Piątek: 12.00 – 18.00

Sprawdź także:
Erytrytol, czy ksylitol
Menopauza i dieta w okresie okołomenopauzalnym

Bibliografia

  1. Van Eck J, Kirk DD, Walmsley AM. Tomato (Lycopersicum esculentum). Methods Mol Biol. 2006;343:459-73. doi: 10.1385/1-59745-130-4:459.
  2. Li N, Wu X, Zhuang W, Xia L, Chen Y, Wu C, Rao Z, Du L, Zhao R, Yi M, Wan Q, Zhou Y. Tomato and lycopene and multiple health outcomes: Umbrella review. Food Chem. 2021 May 1;343:128396.
  3. Belter A, Giel-Pietraszuk M, Oziewicz S, Chomczyński P, Barciszewski J. Likopen–wystepowanie, właściwości oraz potencjalne zastosowanie [Lycopene–occurrence, properties and applications]. Postepy Biochem. 2011;57(4):372-80.
  4. Gwóźdź, Ewelina, and Piotr Gębczyński. “Owoce pomidora źródłem karotenoidów.” Medycyna Rodzinna 20 (2017): 211-214.
  5. Hirose A, Terauchi M, Tamura M, Akiyoshi M, Owa Y, Kato K, Kubota T. Tomato juice intake increases resting energy expenditure and improves hypertriglyceridemia in middle-aged women: an open-label, single-arm study. Nutr J. 2015 Apr 8;14:34
One Comment
  1. Thanks for your blog, nice to read. Do not stop.

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

    Koszyk