Blog

Słodkie zachcianki

Słodycze są przekąską, po którą sięgają dzieci a także rodzice, nagradzając tym samym swoje pociechy. Czy słodycze powinny być całkowicie wyeliminowane? Nie. Starszym dzieciom od czasu do czasu można pozwolić na coś słodkiego, ale należy pamiętać, by nie stało się to nawykiem. Młodszym podopiecznym, ze względu na wiek, w którym kształtują się nawyki żywieniowe, należy jak najpóźniej wprowadzać do diety słodki smak

„Puste kalorie”
Głównym składnikiem słodyczy jest cukier. Sformułowanie „puste kalorie” oznacza, że produkty te nie zawierają żadnych wartości odżywczych. Są za to bogatym źródłem kalorii (np. chałwa zawiera aż 525 kcal na 100 g!). Ponadto słodycze zawierają kwasy tłuszczowe nasycone (powstające podczas uwodornienia tłuszczów roślinnych). W zależności od składu dostarczają również niewielkich ilości białka, składników mineralnych a także tłuszczu. Głównym źródłem tłuszczu są przede wszystkim ciastka oraz czekolada. Do grupy słodyczy zalicza się również miód pszczeli. Źródłem cukru są również napoje gazowane, a także kupowane soki owocowe, o czym nie zawsze pamiętają rodzice.

Słodycze – jak podawać?
Słodycze najlepiej podawać po posiłku. Należy kontrolować ich spożycie, najlepiej wydzielając konkretną porcję. Pamiętaj, aby słodycze nigdy nie zastępowały posiłku. Jedzenie słodyczy nie powinno też stanowić nagrody, gdyż przyczynia się do wyrabiania nawyku jedzenia mimo braku uczucia głodu. Dzieciom powyżej 12 miesiąca możesz od czasu do czasu podać też ciasta biszkoptowe oraz ciasta drożdżowe z owocami.

Alternatywa?
Najlepszą alternatywą dla dzieci są desery owocowe, przeciery owocowe, kisielki domowej roboty oraz warzywa. Dla starszych dzieci polecane są również orzechy i migdały. Ważny jest też sposób podania. Jeśli chcesz zachęcić dziecko do zjedzenia zdrowej przekąski zamiast kolejnego batonika zadbaj o to, aby produkty te były podane w sposób ciekawy. Możesz np. ułożyć buźkę z winogron, cząstek jabłka i banana. Jeśli na talerzu będzie kolorowo, dziecko z większym entuzjazmem podejdzie do proponowanego przez ciebie posiłku.

Konsekwencje zdrowotne
Spożywanie przez dzieci słodyczy niesie za sobą wiele konsekwencji. Poczynając od ryzyka rozwoju próchnicy zębów, czego zasługą są cukry proste zawarte w słodyczach. Ponadto nadmierne spożycie cukrów prostych może w konsekwencji prowadzić do otyłości. Słodycze spożywane między posiłkami zmniejszają apetyt, przyczyniając się tym samym do powstawania niedoborów składników odżywczych u młodych osób. Dzieci, które jadają regularnie słodycze, odczuwają mniejszy apetyt na normalne posiłki, częściej sięgają po batonik zamiast po kanapkę. W konsekwencji zmniejszone jest spożycie dobrych węglowodanów, tj. węglowodanów złożonych, które możemy znaleźć w pełnoziarnistym pieczywie,kaszach, makaronach, ryżu. Źródłem cukrów prostych w diecie nie powinny być słodycze a warzywa i owoce.
Ewa Lipka – Kozanka, dietetyk
Instytut Zdrowego Żyweinia i Dietetyki Klinicznej SANVITA
Publikacja: Dobra Mama, 2012

    Koszyk