Blog

Tajemnice witaminy C

Organizm człowieka nie jest w stanie syntetyzować witaminy C, dlatego sami musimy zadbać o jej odpowiednią dawkę w diecie. Witamina C jest konieczna w wielu procesach życiowych, między innymi do przyswajania żelaza czy właściwego funkcjonowania układu nerwowego. Jest też jednym z najbardziej aktywnych antyoksydantów, które wspomagają organizm w obronie przed działaniem wolnych rodników. Jest to ważne nie tylko dla zachowania młodości, ale przede wszystkim w profilaktyce nowotworowej. Witamina C współdziała jednocześnie z innymi związkami o tej samej funkcji. Na przykład poprzez redukcję utlenionej witaminy E przyczynia się do stabilności oraz ochrony błon komórkowych, jednocześnie tworząc system ochronny całego organizmu. Ile witaminy C potrzebuje nasz organizm? Zalecana dawka witaminy C w mg, jaką powinniśmy dostarczać, powinna wynosić tyle ile masa ciała w kg. Zgodnie z zaleceniami dawka 60–90 mg jest wystarczająca dla osoby dorosłej, aby zapobiec objawom niedoboru tej witaminy. Jednak warto wiedzieć, że zapotrzebowanie na nią znacznie wzrasta w warunkach stresu, a ciągłe narażenie na stres może zwiększyć zapotrzebowanie aż do 200–250mg/dzień. Zwiększone zapotrzebowanie na witaminę C mają również astmatycy i alergicy. U wielu osób chronicz- nie chorych obserwuje się niedobór tej witaminy i zaleca się uzupełnienie jej o dawki 200–1000 mg/d.
Najlepsza na przeziębienie

Jeśli przyjmuje się profilaktycznie 200 mg witaminy C na dobę, czas przeziębienia skraca się o 8 proc. u dorosłych i 13,5 proc. u dzieci, a objawy ze strony układu oddechowego są łagodniejsze. Jednak w przypadku podawania witaminy C po zachorowaniu, nie zaobserwowano różnicy między podawaniem witaminy C a placebo. Pamiętajmy jednak, że najlepiej się wchłania witamina C pochodząca z produktów naturalnych i jest ona kilkakrotnie bardziej aktywna od tej w suplementach, ponieważ w roślinach występuje w najlepiej przyswajalnych połączeniach.

Sylwia Leszczyńska, dietetyk
Instytut Zdrowego Żywienia i Dietetyki Klinicznej SANVITA
Publikacja: Zdrowie&Smak, 2011

    Koszyk