Właściwości winogron – dietetyk Julia Bober w Pytanie na Śniadanie

W ostatnią sobotę, Julia Bober, która współpracuje z Instytutem Sanvita wystąpiła w programie

Pytanie na śniadanie, gdzie wypowiadała się na temat właściwości winogron!
Czy warto jeść winogrona?
Odpowiedź jest taka jak zawsze – to zależy:
  • Stanowią one cenne źródło witamin A,C i E które wspomagają pracę naszego organizmu i mają pozytywny wpływ na eliminowanie stresu oksydacyjnego Są bogate także w magnez, cynk, żelazo oraz jod – który wspomaga pracę naszej tarczycy.
  • Jedna porcja winogron (70 g) to 50 kcal, głównie w postaci wody, cukrów prostych i błonnika. W sezonie (wrzesień-listopad) niepodważalnie warto włączyć winogrona do naszej diety jako jedna z porcji owoców w ciągu dnia.
  • Czerwone winogrona  będą bogatsze od tych jasnych w antocyjany które są silnymi przeciwutleniaczami oraz polifenole np. Resweratrol który wykazuje działanie kardioprotekcyjne i przeciwzapalne.
  • Resweratrol znajdziemy w czerwonym winie  jednak na to źródło należy uważać. Dzienna dawka uważana za bezpieczną dla naszego zdrowia wynosi 150-200 ml. Naukowcy jasno mówią, że dostarczenie resweratrolu w ilości, która w badaniach laboratoryjnych wykazuje pozytywne efekty na nasz organizm, jest niemożliwa – należałoby wypić 7 litrów czerwonego wina, co niesie za sobą niekorzystne efekty zdrowotne i odżywcze.
  • A co z cukrzykami? Zalecenia Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego z 2018 roku są jasne – winogrona mogą się znaleźć w jadłospisie, jednak należy pamiętać o wyeliminowaniu innych cukrów prostych, szczególnie tych pochodzących z gotowych wyrobów cukierniczych/słodyczy. Warto łączyć winogrona z produktami o niskim Ig jak orzechy, sałaty czy papryka.
  • Rodzynki chociaż wytwarzane z winogron mają dużo mniej właściwości odżywczych, za to więcej kalorii i cukrów prostych. W 100 g rodzynek znajdziemy już 135 kcal. Należy je jeść sporadycznie, najlepiej jako dodatek np. do jogurtu.
  • Przeciwskazaniem do spożywania winogron jest wstąpienie alergii lub zaobserwowanie negatywnych objawów ze strony układu pokarmowego – w tym drugim wypadku warto spróbować winogron bezpestkowych, drobnych.
  • W okresie jesiennym sięgajmy szczególnie po polskie winogrona, które idealnie wpiszą się w nasz jadłospis jako porcja świeżych owoców!

    Koszyk